Centrum Usług Bankowych Banki, parabanki, spółdzielnie - Banking Magazine I Banki Kredyty Pożyczki Ubezpieczenia Oszczędzanie
Home / Bankowość spółdzielcza / Banki, parabanki, spółdzielnie

Banki, parabanki, spółdzielnie 0

Bardzo dużo ostatnio mówi się o instytucjach parabankowych jako największej konkurencji dla banków w dobie zaciśniętej polityki kredytowej nadzorowanej przez KNF oraz spadku zaufania do instytucji bankowych. Problemem jednak parabanków jest wąskie gardło możliwości budowania długotrwałych relacji z klientem poprzez, nie ma co ukrywać, drogi produkt jakim niewątpliwie są udzielane przez nie pożyczki. Co więc tak naprawdę może zagrozić bankom ?

Paradoksalnie, one same, tylko w postaci swojej spółdzielczej braci. W momencie kiedy tradycyjna komercyjna bankowość boryka się kłopotami związanymi z aktywizacją tzw. “martwych” produktów, sprzedawanych w skali hurtowej w latach wielkiej hossy i rozwoju usług  bankowych. Szukając rozwiązań sprawiających korzystanie klientów z wcześniej udostępnionych im usług i mocno przykręconego “kurka kredytowego”, obserwujemy mocną ekspansję bankowości spółdzielczej, która rozwijała się na dużo mniejszą skalę działalności operacyjnej, nie mniej jednak mając ogromny atut w postaci bliskości klienta oraz bardzo dużej znajomości rynku lokalnego.

 


 

Niewątpliwie mocnymi stronami banków spółdzielczych jest duża liczba placówek bankowych w miejscu zamieszkania swoich klientów, łatwy i przyjazny dostęp doradców bankowych, co pozwala faktycznie na indywidualne podejście do klienta i to nie tylko w marketingowym znaczeniu tego sloganu. Najważniejszym jednak jeszcze aspektem, pozwalającym na dużą konkurencyjność wobec tradycyjnych banków jest fakt posiadania decyzyjności na poziomie oddziału (najczęściej dyrektora) co sprawia dużo bardziej elastyczne podejście do oceny ryzyka wobec potencjalnego klienta. To też okazało się ważnym aspektem w kontekście behawioralnej oceny zdolności kredytowej mając na uwadze fakt obsługi portfela klienta lokalnego.

 

Palcówki bankowe, usługi mobilne, bankowość internetowa, dziś to już nie tylko domena banków komercyjnych. Teraz mamy do czynienia z obecnością brandu spółdzielczego w galeriach handlowych, na bilbordach w internecie czy na flocie samochodowej. Z małych miejscowości wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, oddziały banków spółdzielczych obecne dziś są w coraz to większej liczbie dużych miast jak Wrocławiu, Poznaniu czy Krakowie. Nauczone przyjaznym podejściem do klienta zdobywają coraz szerszą rzeszę zadowolonych odbiorców swoich usług.

 

 

Oczywiście, nie samymi zaletami człowiek żyje, stąd też można wymienić kilka słabszych stron banków spółdzielczych, przez co mają mniejsze możliwości rozwoju. Do głównej z nich musimy zaliczyć niski kapitał własny oraz bardziej wąską ofertę produktową. Również fakt działania na rynkach lokalnych sprawia, iż dużo trudniej przychodzi im podbijanie rynku masowego, gdzie nakłady marketingowe muszą być kilkakrotnie wyższe.

 

Nie mniej jednak największą wadą wydaje się być zaszłość nazewnictwa, które kojarzy się większości z nas ze starą skamieniałą kapitalistyczną infrastrukturą. I pokonanie tego stereotypu to dziś największe wyzwanie jakie stoi przed zrzeszeniem spółdzielców. Pokazanie nowoczesności w swoich działaniach oraz edukacja młodego społeczeństwa idei funkcjonowania spółdzielni mogą sprawić dużo większą ekspansję wynikową obecności marek spółdzielczych w życiu codziennym Polaków.

Może rozwiązaniem byłaby zmiana nazewnictwa na anglojęzyczne typu Cooperative Banking ?  Pozostawiam do rozwagi.

Rafał Tomkowicz

 

 

 


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright Sfera Finansów S.A. 

Theme developed by TouchSize - Premium WordPress Themes and Websites