Centrum Usług Bankowych Nie możesz wykonać przelewu, bo Twój bank ma awarię? Nie jesteś sam! - Banking Magazine I Banki Kredyty Pożyczki Ubezpieczenia Oszczędzanie
Home / News / Nie możesz wykonać przelewu, bo Twój bank ma awarię? Nie jesteś sam!

Nie możesz wykonać przelewu, bo Twój bank ma awarię? Nie jesteś sam! 0

Nie możesz wykonać przelewu, bo Twój bank ma awarię. Nie jesteś sam.

Przez sektor bankowy cyklicznie przetacza się lawina usterek. Jej powód to dynamicznie rosnąca liczba transakcji i coraz bardziej skomplikowanych operacji. Dziś, korzystając z bankowości internetowej można nie tylko wykonać przelew, ale i kupić ubezpieczenie, doładować telefon czy inwestować na giełdzie. Pojawia się wiele nowych usług, jak np. płatności mobilne czy przelewy ekspresowe. Ponadto w szybkim tempie rośnie liczba tradycyjnych transakcji wykonywanych przez klientów. Nic więc dziwnego, że systemy odmawiają czasem posłuszeństwa.

 

Chyba każdemu z nas zdarzył się problem z dostępem do swojego konta. Różne instytucje przynajmniej kilka razy w roku tłumaczą się z takich usterek. Okazuje się jednak, że skala tego zjawiska może być dużo większa niż to się wydaje na pierwszy rzut oka. Bo nie zdajemy sobie sprawy z jak wielu awarii banki się nie tłumaczą, udając, że nie miały miejsca…


 

Świadczyć o tym mogą statystyki jednego z integratorów płatności. To firma, która ma rachunki w wielu bankach i za ich pośrednictwem wykonuje transfery pieniędzy do swoich klientów. Według jej danych do awarii dochodzi kilkadziesiąt razy w miesiącu! Tylko w styczniu osiem monitorowanych banków: Alior, BZ WBK, Pekao, PKO, Pocztowy, Getin Noble, Śląski i Millennium, zmagało się z 27 awariami, trwającymi łącznie ponad 44 godziny. Najwięcej było ich w Getinie, Millennium i PKO. Tylko BZ WBK udało się uniknąć kłopotów. Dla porównania w grudniu ubiegłego roku awarii było 17 i trwały łącznie 25 godzin. Na czym polegały nieprawidłowości? 14 usterek, a więc nieco więcej niż połowa, dotyczyła problemów z wejściem na strony internetowe instytucji. To nie są najbardziej uciążliwe awarie i można przejść nad nimi do porządku dziennego. Jednakże reszta przypadków dotyczyła problemów z systemem autoryzacyjnym oraz transakcyjnym, a to oznacza, że klienci nie mogli w tym czasie wysyłać przelewów, płacić kartą w sklepie oraz wyciągać pieniędzy z bankomatów.

Co na to banki? Większość z wymienionych instytucji odmówiła komentarza. Zdaniem biura prasowego PKO BP od listopada nie było w tym banku awarii, w wyniku której klienci nie mogliby skorzystać z serwisu transakcyjnego iPKO czy Inteligo.

 

– Mogły zdarzyć się pojedyncze przypadki klientów, którzy mieli problem np. z zalogowaniem się do serwisu transakcyjnego – tłumaczy Karolina Tomczak z PKO BP. Dodaje, że tego rodzaju problemy mogły być rezultatem indywidualnych kłopotów np. z łączem internetowym. W podobny sposób broni się Piotr Utrata, rzecznik ING Banku Śląskiego. Do awarii przyznaje się zaś Bank Pocztowy. – W styczniu przez 20 minut występowały utrudnienia w internetowej bankowości instytucjonalnej.

 

Żadna z instytucji centralnych nie prowadzi statystyk liczby awarii w systemie bankowym. Danych takich nie gromadzi NBP, UOKiK czy Związek Banków Polskich. Odsyłają w tej sprawie do Komisji Nadzoru Finansowego. Ta zajmuje się tylko niektórymi awariami, ale danych na ten temat nie udostępnia.

 

– Banki funkcjonują na rynku, na którym reputacja wśród klientów jest bardzo istotna, dlatego należy oczekiwać, że tego typu awarie będą szybko rozwiązywane, a ryzyko ich występowania ograniczane do minimum. – mówi Maciej Krzysztoszek z KNF.

 

Zdaniem specjalistów awarie w systemach będą się jednak zdarzać.

 

– Awarie bywają kłopotliwe, jednak takich usterek, w trakcie których nie możemy wykonać przelewu czy zapłacić kartą, jest stosunkowo mało. – uważa Cezary Piekarski, starszy menedżer w dziale zarządzania ryzykiem firmy doradczej Deloitte.

 

Jego zdaniem sytuacjami, które mogą zakończyć się awarią, są fuzje banków czy konieczność wprowadzenia zmian w systemach informatycznych przy wdrażaniu nowych usług.

 

Martyna Sarniak

Żródło: http://forsal.pl/artykuly/778351,awaria-pewna-jak-w-banku-przez-sektor-bankowy-przetacza-sie-lawina-usterek.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyright Sfera Finansów S.A. 

Theme developed by TouchSize - Premium WordPress Themes and Websites